Vi måste tänka i nya banor för ägarnas skull

Jag har gjort en insändare till travronden om vikten av att kunna starta på hemmaplan för att bättra på ekonomin, upplevelsen att äga häst samt miljön.
Jag hoppas få ett positivt gensvar, för min del känns det som att en sådan förändring är helt nödvändig för överlevnaden av tränare i min storlek.  Förhoppningen är givetvis att få fram några årgångstoppar varje år, men för att bredden ska leva ser jag det här som livsnödvändigt:

 

Vi står inför nya utmaningar i svensk travsport och något måste göras för att vi ska kunna hålla våra kunder nöjda. Hur vi ska hålla våra kunder spelarna nöjda tänker jag inte lägga mig i, som tränare är väl det vi kan göra att ställa upp på alla intervjuer och försöka komma med proffsig och ärlig info och bjuda lite på oss själva när vi vinner.

Våra kunder hästägarna däremot har jag en del idéer om hur vi ska värna. Det är helt andra pengar att tävla om i vardagstravet i relation till kostnader nuförtiden. Träningsavgifter, reskostnader och veterinärbehandlingar har dragit iväg i ett helt annat tempo än prispengarna. Att åka och tävla om 15-20 000 på en annan bana är helt enkelt inte lönsamt. Oddsen för att det ska gå plus på den resan är försvinnande låga. Är man inte bland de tre främsta är förtjänsten så låg, alternativt obefintlig, att det hade varit bättre att låta bli. Som amatör kanske reskostnaden kan räknas ner om de inte räknar med slitage på bilen, men ofta måste de ta ledigt från jobbet och då är det samma eller mer pengar det handlar om.

Nu låter detta kanske som ännu en bitter och gnällig insändare, men det är det inte alls. Vi måste helt enkelt tänka i nya banor, vi har en bra sport, och pengarna i vardagstravet är förvisso låga, men tävlar vi om dem utan reskostnader så är det helt annorlunda, som inkörsport till större tävlingar fungerar det bra. Insatsen för ägarna är 1-2000 lägre, och då är oddsen betydligt bättre.
Jag har prioriterat att starta på hemmaplan väldigt mycket senaste året av nämnda anledning, men ännu mer för upplevelsen för ägarna.
För det är i första hand en upplevelse vi säljer som tränare, och upplevelsen är utan tvekan som störst på plats. Förr så kom ägarna oftast även vid starter på bortaplan, men idag är alla väldigt upptagna, plus att det tack vare ATG-live finns ett enkelt sätt att följa tävlingarna utan att behöva lägga en halvdag. Därför är det mest på hemmaplan vi kan sälja den upplevelsen fullt ut.
Många gånger är det dock omöjligt att starta på hemmaplan, det är en omöjlig uppgift för sportcheferna att lägga proppar som passar flera månader i förväg, det är en ren gissningslek. Lösningen är ganska enkel: inför samma typ av propositioner som redan idag fungerar alldeles ypperligt i B-loppen. Det enda man som tränare behöver ta ställning till är vilken startmetod man kan tänka sig, kryssa i auto eller volt (kanske också om det är ok med tillägg). Låt det sedan vara upp till sportcheferna att göra intressanta lopp med de 100-150 hästarna som har mest poäng. Gör några lopp med tillägg i lämpliga klasser mot varandra, i autostart fungerar spårtrappan bra, helt ok att starta från ett sämre läge på hemmaplan i.o.m. att jag då har hästen med mest pengar på sig.

På så vis kan alla starta på hemmaplan, hästägarna sparar tusentals kronor varje månad, de aktiva får ett drägligare liv och framförallt skapas en större upplevelse för våra kunder och mer folk på publikplats. För spelarna som följer tävlingarna blir det också lättare att hålla koll på hästarna, det lönar sig att följa varje tävlingsdag.

Varje gång jag startar en häst på bortaplan kommer det mellan 3-30 personer mindre till banan, i snitt skulle jag tro ca 8-10. Jag har många andelshästar och de flesta som har en del i en häst tar med sig någon när de har häst till start, men även helägda hästar ökar intresset markant.
En annan intressant effekt av ett utökat tävlande på hemmaplan blir att det blir mer drag kring riksspelen, det blir en tydligare elitkänsla när tränare från alla banor möts jämfört med idag.

Vidare så finns en miljöaspekt i det hela. De långa transporterna är inte så mycket att orda om när det handlar om större pengar, men det är en helt onödig miljöbov när det finns enkla lösningar för vardagstravet, jag vill inte ens tänka på hur mycket bränsle som går åt en tävlingsdag. Vi har det redan jobbigt med djurrätts organisationer, vi bör inte vänta på att miljöaktivisterna ska vakna.